W przypadku kiedy zalane pomieszczenia (budynek, lokal lub mieszkanie) są ubezpieczone a wykupiony wariant ubezpieczenia obejmuje tego typu szkody, koszty związane z likwidacją skutków zalania ponosi ubezpieczyciel. Są to zarówno koszty samego osuszania jak i inne czynności które należy wykonać do doprowadzenia nieruchomości do stanu sprzed zalania.
Najczęściej są to:
- Malowanie
- Naprawa Tynków (jeżeli zachodzi konieczność ich skucia)
- Rozbieranie i montaż różnego rodzaju zabudów (np. szafy wnękowej, aneksy kuchenne itp)
Bardzo ważną sprawą w przypadku zalania jest powód z jakiego doszło do zalania. Jeżeli zalanie nastąpiło w skutek zaniedbania ubezpieczyciel nie uzna szkody. Jeżeli szkoda została uznana (dowodem na to może być przesłanie przez ubezpieczyciela tzw. kwoty bezspornej na konto poszkodowanego)koszt likwidacji szkody pokrywa ubezpieczyciel.
Zdarzają się sytuacje, w których nie mamy pewności co do uznania szkody a poszkodowany chce jak najszybciej przystąpić do procesu likwidacji szkody (Czas od momentu powstania szkody do jej usunięcia jest tu bardzo ważny – im krótszy tym mniejsze są straty) Wówczas musi on wziąć na siebie odpowiedzialność zapłaty za usługę.
Oczywiście w momencie kiedy sytuacja się wyjaśni a ubezpieczyciel uzna szkodę. To on pokryje wszelkie koszty jej usunięcia. Dokumentację dotyczącą osuszania w takich przypadkach wykonuje się niezależnie od tego kto będzie płatnikiem wykonanej usługi.
Jeżeli zalanie dotyczy nieubezpieczonych pomieszczeń wtedy oczywiście koszta pokrywa właściciel. Przed przystąpieniem do prac dostajecie Państwo kosztorys do akceptacji. Po jego akceptacji przystępuje się do wykonania usługi.